Starten als Personal Trainer

Leestijd:
xxx
minuten
PT Center - Haarlem

Onmisbare Tips voor Succes

Je hebt de opwindende beslissing genomen om te beginnen als personal trainer, maar besef je welke uitdagingen hierbij komen kijken? Als je de weg inslaat naar een carrière als personal trainer, zijn er belangrijke over­wegingen om ervoor te zorgen dat je coaching­avontuur succesvol verloopt. Soms zijn dit zaken waar je nog nooit aan hebt gedacht.

In dit artikel delen we onmisbare tips voor beginnende personal trainers, zodat jij een vliegende start kunt maken met je coachings­praktijk. We behandelen een scala aan onderwerpen, van het kiezen van het juiste business­model tot het behouden van klanten en het verhogen van je inkomsten.

Opleiding en Certificering: De Basis voor Succes

Hoewel iedereen zichzelf theoretisch een personal trainer kan noemen, is het sterk aan te raden om een opleiding te volgen. Hiermee laat je niet alleen aan je klanten zien dat je over de juiste kennis en vaardigheden beschikt om hen goed te begeleiden, maar je hebt ook het vertrouwen dat je hen de best mogelijke training en advies kunt bieden. De diploma's Fitnesstrainer A en Fitnesstrainer B bieden een solide basis en verdieping voor personal trainers.

De volgende grote beslissing is of je als zelfstandig ondernemer wilt starten of in loondienst wilt gaan. Hoewel loondienst wellicht meer zekerheid biedt, geeft het ondernemer­schap je de vrijheid om je eigen visie en bedrijfs­cultuur te ontwikkelen.

Als je kiest voor het ondernemers­pad, moet je je registreren bij de Kamer van Koophandel. Het is verstandig om voor deze stap al een goed doordacht business­plan te hebben. In dit plan kun je ook nadenken over welk business­model het beste bij jou en je doelgroep past. Verdiep je ook in boekhouding, btw, omzet­belasting, KOR (Kleine­ondernemers­regeling), en aftrekbare zakelijke kosten. Ondernemen brengt administratieve verantwoordelijk­heden met zich mee.

Ten slotte, maar niet minder belangrijk, is het essentieel om jezelf goed te verzekeren. Je gezond­heid is als personal trainer je belangrijkste werk­instrument, en je bent verant­woordelijk voor de gezondheid van je klanten tijdens de training. Een ziektekosten­verzekering voor jezelf is verplicht, maar overweeg ook verzekeringen voor arbeids­ongeschiktheid, bedrijfs­aansprakelijkheid en rechts­bijstand. Voor de lange termijn is het verstandig om te kijken naar pensioenopbouw via een pensioen­fonds of een aanbieder die bij jouw wensen past.

1. Het Juiste Businessmodel Kiezen

Voordat je je inschrijft bij de Kamer van Koophandel, is het cruciaal om na te denken over het type onderneming dat je wilt runnen. Wie is je doelgroep? Welke soorten trainingen ga je aanbieden? Wat wordt je uurtarief? Hoeveel klanten en sessies heb je per maand nodig om jezelf te onderhouden?

Gelukkig hoef je niet het wiel opnieuw uit te vinden om deze vragen te beantwoorden. Succesvolle personal trainers hebben een stevige basis gelegd voor hun bedrijf, gebaseerd op drie essentiële elementen:

  • Een grote en winstgevende doelgroep.
  • Een helder en doordacht businessmodel.
  • Een lesaanbod dat past bij zowel je doelgroep als je businessmodel.

Je kunt deze elementen gemakkelijk in kaart brengen met behulp van een business­model­canvas. Hiermee krijg je inzicht in je hele bedrijf, inclusief je doelgroep, waarde­propositie, kosten en inkomsten. Bijvoorbeeld, ga je maandelijkse abonnementen aanbieden, of geef je de voorkeur aan losse sessies en strippenkaarten? Deze beslissingen hangen af van je doelgroep en het type training dat je aanbiedt, en ze hebben directe invloed op de regelmaat van je inkomsten.

2. Bouw je Persoonlijke Merk

Voordat je je eerste klanten aantrekt, is het belangrijk om aan je naams­bekendheid te werken. Misschien heb je al een paar geïnteresseerde potentiële klanten, of sta je helemaal aan het begin van je reis. Ongeacht je startpunt, in 2023 is een online aanwezigheid cruciaal, zowel via een website als op sociale media.

Je hebt waarschijnlijk al nagedacht over je bedrijfsnaam bij het opstellen van je business­plan en het registreren bij de KvK. Dit kan je eigen naam zijn, maar als je groei­plannen hebt, kun je ook overwegen om een nieuwe bedrijfs­naam te verzinnen. Wat je ook kiest, je merk moet een aantrekkelijke uitstraling hebben die je doelgroep aanspreekt, of dit nu informeel of formeel, hardcore of voor iedereen is. Dit zou de leidraad moeten zijn voor al je marketing­inspanningen, van je website en e-mail­communicatie tot je trainingskleding.

Als je een eenmans­zaak runt en je eigen social media beheert, overweeg dan de kracht van 'Attractives Characters'. Hiermee kun je zelf je eigen visite­kaartje zijn en gemakkelijk promotie­materiaal maken voor platforms zoals Instagram. Influencer en personal trainer Merijn Schoebert benadrukt dat het niet alleen gaat om perfecte, gepolijste foto's en video's, maar vooral om authenticiteit.

Richt je op echte verhalen en successen van je klanten. Hiermee laat je zien dat je tastbare en haalbare resultaten biedt voor je doelgroep. Mond-tot-mondreclame is een van de krachtigste marketing­tools voor (beginnende) personal trainers, en het is nog gratis ook. Als je tijd wilt investeren in het opbouwen van je merk en het delen van je kennis om meer klanten aan te trekken, dan is content­marketing de weg voorwaarts. Dit kan alles omvatten, van je eigen blog en video's tot quotes op Instagram. Zolang het maar bij jou en je doelgroep past.

3. Klantloyaliteit Opbouwen

Wist je dat het tot vijf keer duurder kan zijn om nieuwe klanten aan te trekken dan om bestaande klanten te behouden? De waarde van klantenbehoud mag dus niet worden onderschat.

Personal training gaat verder dan alleen fysieke activiteit. Het draait om de algehele ervaring van je klanten. Ze moeten niet alleen genieten van hun training, maar ook het gevoel hebben dat ze belangrijk zijn. Houd daarom regelmatig evaluatie­gesprekken met je klanten om te horen wat ze van hun vooruitgang vinden, wat ze anders zouden willen doen en welke hoogte­punten ze hebben ervaren. Deze waarde­volle feedback stelt je in staat om aangepaste trainings­plannen voor de volgende periode aan te bieden.

Als je groeps­trainingen geeft en een van je leden is al een tijdje afwezig, overweeg dan om persoonlijk contact op te nemen en hen uit te nodigen voor een sessie. Vraag om feedback om te begrijpen wat je klanten nodig hebben.

Een online gemeen­schap kan helpen om je klanten betrokken te houden, zelfs als ze niet aan het trainen zijn. Hiermee kunnen leden met elkaar in contact komen, kun jij kennis en nieuws delen en kun je uitdagende activiteiten organiseren. Dit maakt de training bij jou niet alleen effectief, maar ook leuk, en zal klanten aan je binden.

4. Vergroot je Inkomsten

Zoals je hebt gelezen, komt er veel kijken bij het starten als personal trainer. Aan het einde van de dag of maand moet je voldoende inkomsten genereren om jezelf te onderhouden. Nadat je een klanten­bestand hebt opge­bouwd, vraag je je misschien af hoe je je diensten kunt uitbreiden en meer omzet kunt genereren.

Het belangrijkste is om niet stil te blijven staan. Hoewel de fitness­branche enkele grote veranderingen heeft door­gemaakt, versneld door gebeurtenissen zoals de COVID-19-pandemie, waren veranderingen zoals digitalisering al langere tijd aan de gang. Zelfs grote techbedrijven zoals Apple en Amazon hebben dit opgemerkt.

Luister ook naar feedback van je klanten om je diensten te verbeteren. Overweeg het aanbieden van voedings­coaching naast personal trainings­sessies. Hiermee bied je klanten een complete ervaring en help je hen hun doelen sneller en duurzamer te bereiken. Je kunt dit als upsell aanbieden of een alles-in-één pakket samen­stellen met een korting.

Hetzelfde geldt voor small group training. Niet iedereen wil één-op-één sessies en sommige mensen gebruiken fitness ook als sociale activiteit. Dit kan ook helpen bij het versterken van je online community.

Je kunt ook overwegen om je eigen merchandise te creëren, zoals t-shirts, zweetbandjes of bidons met je logo of slogan erop. Dit zijn leuke extra's voor je community en kunnen extra inkomsten genereren.

5. Bespaar Tijd door Te Digitaliseren

Als je al het bovenstaande met de hand moet doen, plus je administratie, betalingen, facturering en boek­houding, vraag je je misschien af of je nog wel tijd hebt om te slapen. Maar maak je geen zorgen; goede software kan hierbij helpen.

Automatiseer processen zoals betalingen en facturering om ervoor te zorgen dat je boek­houding altijd klopt. Dit geeft je meer tijd om je te richten op je klanten. Daarnaast kun je met een gepersona­liseerde app je merk versterken en een online community opbouwen.

Zorg ervoor dat je klanten altijd toegang hebben tot hun trainings­schema, les­roosters en voeding­splannen via een app. Hierdoor kunnen ze hun voortgang volgen en bijhouden. Sommige platforms bieden zelfs integratie met wearables, waarmee je meer inzicht kunt krijgen in de levensstijl van je klanten en hun trainingen verder kunt personaliseren.

Dus, hoe begin je als personal trainer? In het kort: zorg ervoor dat je weet wat je gaat doen, voor wie, en hoe je dit gaat aanpakken. Het opstarten van je eigen personal training­praktijk kan uitdagend zijn, en een goede voor­bereiding is essentieel. Dit omvat niet alleen een solide plan, maar ook de juiste software om je te helpen.

Met deze vijf tips ben je goed op weg naar een succes­volle carrière als personal trainer. Het vergt toewijding, inzet en voortdurende groei, maar de beloningen zijn de moeite waard. Begin vandaag nog aan je reis naar een bloeiende carrière als personal trainer!

Deel deze post

Meld je nu aan

En begin met het boeken van sucessen